Vrijwilligers van het buurtpreventie team voor bewoners

Roger Wagemans

Het buurtpreventie team is opgericht door bewoners, en is er voor bewoners. Geen toezicht of de burgerwacht, maar mensen met een sociale insteek voor elke bewoner en de strijd tegen het afval. Elke dag weer, van ochtend tot avond. 

Opgericht in januari 2019 en officieel van start in februari 2019. Een burgerinitiatief om de wijk Crabbehof schoner te krijgen en mensen bewust proberen te maken van het afvalprobleem. Belangeloos zetten wij ons 7 dagen per week, van ochtend tot avond (inclusief feestdagen) in voor bewoners zodat ze kunnen leven in een wat schonere wijk. Trost op hetgeen we doen, maar ook dat we een uniek groepje in ons landje zijn die zo te werk gaat.

Buurtpreventie

Over de naam buurtpreventie heb ik even na moeten denken. Het is allemaal ontstaan uit een grote ergernis, afval in de wijk. Dat afval is het hoofddoel om aan te pakken. Ik had het ook een andere naam kunnen geven, maar gezien ik alles op een rij had gezet: schoon=leefbaar,veilig, gezonder, de sociale insteek en ook dat we in de avond bezig zijn, heeft het ook een preventieve werking. De naam vond ik dan ook het meest gepast bij hetgeen we gingen doen. Bij afval denk je misschien niet meteen aan veiligheid, maar denk hierin eens verder: kapotte spullen met scherpe randen op straat gepleurd is gevaarlijk. Vandalisme werkt het ook in de hand. Bij ons werd de muur van de flat in brand gestoken met behulp van afval. Ik wil me als beheerder niet bezig houden als een soort van politieagent, maar zoek juist een zeer sociale verbinding met bewoners. Afvalproblemen moeten we samen aan werken, dat wil zeggen ook met bewoners. Om dit gemoedelijk te laten verlopen heb toegang tot mensen nodig, niet iets wat de boel kan laten dichtslaan. Ik wil als beheerder van geen enkel teamlid overheersend gedrag, maar juist een rustige benadering met ook begrip, zelfs voor de vervuilers. Ik heb iemand in het team gehad die té aanwezig was en bij een dump-incident de persoon niet op de correcte manier aansprak. Dit zorgde voor een ongemakkelijke situatie, en dat was voor mij een reden om betreffende lid uit het team te zetten.

Het team

buurtpreventie politieZelf ben ik als beheerder / coördinator de meest actieve persoon. Ik loop 7 dagen per week, en elke dag 3 tot 4 rondes per dag. Dit heeft te maken dat de overige mensen beperkt inzetbaar zijn vanwege hun eigen werk en school. Terwijl ik naast het klein zwerfvuil op straat, groen etc. bezig houdt, heb ik als beheerder ook de zwaarste taak op me genomen. Dat wil zeggen dat ik me als enige bezig hou met grote dumpingen, controle bij containers, waarnemende rondes en de meldingen per dag. Het team zelf houdt zich bezig met klein zwerfvuil, voorheen ook kleine dumpingen. Maar dat laatste zijn ze vanaf gestapt na het gedoe om een sleutel. Als beheerder verwacht ik ook niet van mijn leden dat ze na hun eigen werkdag of vrije dag, hun tijd steken in zware arbeid. Laat ze lekker genieten van een beetje ontspanning met wat lichter werk. Ze doen dan al genoeg.

Graag zou ik nog een kleine uitbreiding zien in het aantal om de beperktheid van de huidige mensen te compenseren. Een grote groep hoef ik zeker niet, maar het zou enorm  veel werk kunnen schelen als zich enkele bewoners ook zouden willen inspannen om een hand te helpen. Als vrijwilliger van het Buurtpreventie team heb je alle vrijheid. Je bepaald je eigen tijd die je erin wil steken, en in de meeste gevallen loop je alleen. Geen omkijken naar je maatje, je eigen tempo bepalen. 2 van de teamleden onderhouden zelfs hun eigen stukje gebied waar ze wonen. Ook dat is een mooie bijdrage.

De groep was 5 man groot, maar sinds het gedoe om de sleutel, en vooral om de manier het afgehandeld wordt, is dit minder geworden. Zeker na de publicatie van het bericht dat HVC ons tegemoed zou zijn gekomen. Dit was een directe belediging en onderwaardering voor de mensen voor al het werk dat ze gedaan hebben. Dit was, zoals ze het zelf noemen, een middelvinger omhoog steken naar ons. Twee leden hebben zich definitief terug getrokken. En dat is iets om te janken voor een vraag die zo simpel is. Maar de duur ervan, de gang van zaken, de afhandeling en uitblijven van alternatief was de druppel.

Uitrusting van het team

We hebben een thuisbasis. Hier staan al onze spullen opgeslagen. Als puinruimers heb je toch verschillende materialen nodig om het werk te doen, Bij de oprichting had ik hesjes nodig met daarop de naam “Buurtpreventie Crabbehof”. Zo konden we ook herkenbaar de straat op naast dat de hesjes bij deze werkzaamheden verplicht zijn. Deze hesjes kosten geld en bij de opstart had ik nog geen budget. Blij dat we dat konden regelen via de partij die ons ging ondersteunen, Beter voor Dordt. Vaste teamleden die hun eigen gebied onderhouden, hebben hun oranje vestje thuis liggen omdat dit makkelijker is.
Naast de oranje hesjes heb ik nog twee gele jassen laten maken. Deze heb ik zelf bekostigd. De gele jassen zijn voor de koude en donkere dagen. Deze vallen dan beter op. De gele jassen zijn altijd in bezit van beheerder, en uitsluitend aan een persoon uitgeleend wanneer zij met me meelopen in een avondronde. Als beheerder heb ik zelf nog een blauwe bodywarmer laten drukken en ook zelf bekostigd. Deze draag ik met bijzondere dagen en bijvoorbeeld met een overleg ergens.

In de ruimte waar de spullen opgeslagen staan heb ik zelf wat stellages aangeschaft. Zo staan de spullen netjes en goed opgeborgen in de ruimte. We verwerken veel vuil en hebben dus altijd wat rollen vuilniszakken op voorraad en knijpers. Maar ook handschoenen zijn iets belangrijks om op voorraad te hebben. Sinds kort heb ik regenkleding aan de collectie kunnen toevoegen. Wel zo handig met dit natter weer en de kou. Ik wil dat teamleden ook op een makkelijke en snelle manier met elkaar in verbinding staan. De reden waarom ik voor ieder portofoons heb aangeschaft.

burrtpreventieVoor het opruimwerk heb ik verder gezorgd voor wat bezems, harken en scheppen. Omdat we te maken krijgen met veel vuil van dumpingen hebben we van de gemeente een afvalkar ontvangen die we overhandigd kregen van wethouder Marco Stam. Van Weizigt heb ik nog een ander handig klein wagentje ontvangen doe handige is voor het klein zwerfvuil. Om me sneller door de wijk te kunnen verplaatsen en waar te nemen heb ik een fiets mogen ontvangen van mijn buurman, als blijk van waardering voor het werk dat ik doe. Op moment van schrijven komt er nog iets moois bij als verlengstuk voor de fiets die ikzelf heb aangeschaft. Ook dit is een handig hulpmiddel voor transport door de wijk. Al met al heb ik toch zelf een mooie investering gemaakt voor het Buurtpreventie team. En dit is puur omdat ik om mijn wijk en zijn bewoners geef. Besteed aan een goed doel dus.

Elke bewoner telt mee

Een gouden regel voor heel het team is dat elke bewoner meetelt. We moeten elkaar kunnen helpen zonder omkijken en oordelen. Willen wij ons best kunnen doen en ons in alle lagen de wijk schoonhouden, dan is dat ontzettend belangrijk. Alleen op die manier kan je stapvoets de mensen bereiken. Ondanks de afvalproblemen is Crabbehof een schitterende wijk om te wonen. Daar is geen plek voor opgeworpen muren.

 

Je kan hieronder reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Next Post

Geen sleutel, kom dan met een goed alternatief

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat wij al vier maanden bezig zijn om een sleutel van de ondergrondse containers te krijgen. Een vraag die eigenlijk heel simpel is, maar zo moeilijk is gemaakt door HVC en gemeente Dordrecht. Er is intussen ook diverse keren aandacht voor geweest in […]